Bliv klar til investering ved scoping af markedet

Bliv klar til investering ved scoping af markedet

I dag starter vores guide på en at lave en god forretningsplan. I de næste mange blogindlæg vil I blive introduceret til de forskellige overvejelser, undersøgelser m.m., en forretningsplan indebærer. I dag omhandler blogindlægget måden hvorpå en scoping af markedet kan optimere din mulighed for investering.

I dag starter vores guide på en at lave en god forretningsplan. I de næste mange blogindlæg vil I blive introduceret til de forskellige overvejelser, undersøgelser m.m., en forretningsplan indebærer. I dag omhandler blogindlægget måden hvorpå en scoping af markedet kan optimere din mulighed for investering.

Hver dag modtager vi innovative forretningsideer fra nogle af landets dygtigste iværksættere. Vi ser dog alt for ofte, at selvsamme iværksættere kæmper med at få udarbejdet forretningsplaner, der i tilstrækkelig grad afdækker mulighederne og truslerne i markedet.

I følgende blogindlæg vil vi komme nærmere ind på, hvilke ting, du skal tænke på at undersøge, når du søger investering hos os. 

Ofte ser vi at analyser erstattes af gætterier og mavefornemmelser. Som iværksætter er den stålfaste tro på produktet vejen frem, men for en investor, er det først og fremmest tallene, der taler. Først når tallene fortæller en god historie og energien med teamet er god, kan du regne med at blive taget alvorligt. Første skridt mod dette mål må derfor være at fastslå dit Total Adressable Market (TAM) og derefter dit Serviceable Available Market (SAM).

Den gode historie – TAM, SAM, trends og disruption.
Den gode historie starter med et stort marked. Uden et stort marked, bliver vejen som venture case svær. Første skridt må derfor være at fastslå dit Total Adressable Market (TAM) og derefter dit Serviceable Available Market (SAM). Læs hvordan du gør dette her. Husk på ikke kun at kigge på status quo, men også at forholde dig til trends og fremtidsudsigter både indenfor markedet, men også din virksomhed.

Gør plads til dig på markedet
En klassisk strategi til at øge sit SAM er ved at fokusere målrettet på disruptive forretningsmodeller. Dvs. forretningsmodeller, hvor du kommer fra bunden og derfra stjæler kunder fra de store etablerede spillere på markedet. Et godt eksempel på en sådan forretning er Universal Robots. Universal så at markedet for industrielle robotter var kendetegnet ved store opstartsomkostninger, høj specialiseringsgrad og lange tilbagebetalingstider. Dette lukkede markedet for SMV’er verden over, hvilket Universal kapitaliserede på. De udviklede en billig, fleksibel robotarm, der hurtigt kunne betale sig tilbage for selv den lille virksomhed. En kombination, der udover at tilfredsstille kunderne, holdt dem ude af de store konkurrenters søgelys. 7 år efter vi investerede, blev Universal opkøbt af Teradyne for 1,9 milliarder.

Forstå dine konkurrenter og dine styrker
Endeligt må du svare på hvorfor du er relevant i markedet. Det vil kræve en forståelse af dine konkurrenter og din forretnings særegne styrker. Dette er et kapitel for sig som vi vil berøre i et senere indlæg. Når vi modtager forretningsidéer hvor en grundig markedsforståelse for eksempel mangler, betyder det ikke at legen stopper der. Det betyder blot at du har signaleret at du af den ene eller den anden årsag ikke har helt styr på dette endnu. Det er ok. En startup vil altid have huller og det er dem, vi som investor skal være med til at fylde ud – og er der potentiale i din idé, så er det dét vi gør.